slideshow_content
search_pic
content

אכילאה ריחנית

שם הצמח אכילאה ריחנית

משפחה מורכבים

שם לטיני Achillea fragrantissima

שם באנגלית Yarrow

שם בערבית גיסום, קייצום

מקור השם הוא בגיבור היווני הידוע אכילס. שם המין בא, כמובן, מהריח הנעים הנודף ממנו שמקורו בשמנים האתריים הרבים המצויים בו. 

איזור תפוצה אירנו טורני, סהרו ערבי

פולקלור האגדה מספרת שאכילס נפגע בעקבו בחץ מורעל. אפרודיטה, אלת האהבה, שאהבה אותו מאוד, יעצה לו לרפא את פצעו בעזרת צמח זה. לאחר שנרפא, הוא ריפא גם את חייליו בעזרת הצמח ומאז הוא קרוי על שמו. 
אגדה אחרת במיתולוגיה היוונית מספרת, שמורו של אכילס (שמו היה חירון, והוא היה חצי אדם וחצי סוס), לימד אותו את התכונות הרפואיות של הצמח והוא החל להשתמש בו. 
בתלמוד נקרא הצמח ’סמתרין’, כלומר סם הרפואה הלח. פריחת צמח זה במדבר בסוף חודש יוני, מסמלת לבדווים את עלייתה של קבוצת הכוכבים כימה, המסמלת את סוף עונת החמסינים השנואה. טעמו של הצמח מר מאוד, ומכאן הפתגם הערבי האומר: ”רק הפרידה מרה מהאכילאה”. 

ברפואה העממית הצמח משמש כתרופה להורדת חום על ידי שטיפת הגוף בתמצית הצמח מעורבת במים. הצמח משמש תרופה לכאבי פרקים, כאבי לב, עצירות דרכי השתן, התקרחות, חול בכליות, נגד סכרת ונגד קדחת. הפלאחים השתמשו בו נגד צרבת, לשיפור העיכול, נגד טחורים ואבעבועות קור, עצירת שטפי דם, ריפוי פצעים ונגד תולעי מעיים. 
הבדווים בסיני משתמשים בו להכנת תרופות נגד עצירות, לשטיפת פצעים, נגד דלקת עיניים ולהקלת השתנה. (תרופה זו מכינים מהמין "אכילאה אלף העלה"). 

הקונבנציונאלית
ברפואה
 במחקרים חדישים שנעשו, נמצא שלשמנים האתריים הנמצאים בצמח יש פעילות אנטי דלקתית. הם יעילים בהורדת חום, פעילות אנטי מיקרוביאלית ואפילו אנטי סרטנית. החומרים הגורמים להורדת החום ולפעילות האנטי דלקתית הם האזולן והכמואזולן. החומרים, שיש להם פעילות אנטי מיקרוביאלית ואנטי סרטנית, נמצאים בשמן האתרי וזוהו כלקטונים וססקואיטרפן. החומר האנטי סרטני בודד מהמין "אכילאה אלף העלה" והוא נקרא חומצה אכימלית. החומר הזה הוכח כיעיל נגד לאוקמיה בעכברי מעבדה. נמצא על ידי מדענים בארץ (ד"ר אבי גולן ואחרים), שבאכילאה ריחנית יש חומרים היעילים נגד זחלים של יתושים. נמצא גם כי לתמצית הצמח אופיינית פעילות אנטי סרטנית חזקה וביחוד נגד תאי מלנומה (הוכח בניסוי על עכברי מעבדה נגועים במלנומה). נמצא שמיצוי של האכילאה הערבתית גורם להעלאת ריכוז הסוכר בדם ולהורדת לחץ הדם. למיצוי זה יש גם השפעה אנטידיורטית (מניעת השתנה). מהצמח בודד גם האלקלואיד "אכילאין" היעיל בעצירת שטפי דם. 

שימושים אחרים צמח בושם, ומינים רבים בסוג זה משמשים להכנת תה מיוחד, "תה שוויצרי", למשל. בימי בית שני שימש הצמח לריפוי בשר עבש, שעמד הרבה זמן. תמצית עלי הצמח הרגה את התולעים שרחשו בבשר העבש.