slideshow_content
search_pic
content

זעמן דק

שם עברי זעמן דק

שם מדעי Coluber rhodorhachis

שם אנגלי Whip snake ,Cliff racer, Wadi racer, Braid Snake

פרוש השם השם המדעי פרושו "עמוד השדרה האדום" (ביוונית) והוא בא לציין שבפרט הראשון הבוגר שנתפס (בפרס) היה פס אדום לכל ארכו של רכס הגב. השם האנגלי בא לציין את דמיונו של הנחש הזה לשוט או סרט ארוך וכך גם השם העברי בא לציין את העובדה שהנחש הוא ארוך מאוד – אך דק.

תאור כללי נחש ארוך ודק (אורך מירבי 140 ס"מ ומשקל מירבי עד 130 גרם) ודגמי הצבע שלו משתנים בהתאם לצבעי הסביבה. בדרך כלל צבעו אפור בהיר או חום צהבהב, עם פסים כהים לרוחב הגוף. בצדדים מופיעים כתמים (רבים יותר מאשר על הגב) מאותו צבע של הפסים על הגב. הצד התחתון לבן, אישוני העיניים עגולים ושחורים. בין העיניים עובר קו לבן דק. הכתמים הולכים ודהים כלפי אחורי הגוף עד שהם נעלמים לחלוטין והזנב עצמו הוא אפור צהבהב חד גוני. בפרטים מבוגרים גדולים במיוחד נמשך פס אורך אדמדם לאורך כל הגוף (ראה השם המדעי).

אזורי תפוצה בעולם נחש מדברי במקורו ולכן נמצא בעיקר באזורים המדבריים של: דרום לוב, אתיופיה, סומליה, מצרים, סיני, ירדן, ישראל, חצי האי ערב (באזור זה מוגבל לאזורי המדבר ההרריים של המערב והדרום) עד פקיסטן. גבול תפוצה צפוני – דרום אוזבקיסטן.

אזורי התפוצה בארץ מרכז הנגב, בקעת הירדן והערבה, כיכר ים המלח והגלבוע. פרטים בודדים נמצאו בשולי השפלה בואך ירושלים, פרט אחד נלכד בכרמל, פרט אחד נמצא דרוס מתחת לארבל ופרט נוסף ליד מבוא חמה.

בית הגידול שוכן קרקע ובמיוחד באזורים מסולעים. נמצא בעיקר בוואדיות באזורי טרשים ובעיקר בוואדיות שיש בהם מים זורמים (נאות מדבר). נכנס בקלות תחת אבנים ובסדקי סלעים.

התנהגות נחש זריז ביותר שבזמן בריחה ינסה להכנס לסדקים בסלעים ותחת אבנים. מטפס היטב ומסוגל אף לטפס על סלע אנכי וחלק לגמרי!!. פעיל ביום ובטמפרטורות גבוהות נע מהר מאוד כאשר מפחידים אותו. בטמפרטורות נמוכות קל לתפוס אותו כי הוא נע הרבה יותר לאט. בטמפרטורות נמוכות גם נמנע מלנשוך. באופן רגיל יתגונן בנשיכות ובחו"ל תוארו מספר מקרים בהם הנשיכות שלו הביאו לתגובות קשות באדם. בארץ לא ידוע על תופעות כלשהן באנשים שננשכו על ידי הנחש הזה.

מזון ותזונה חרקים, לטאות ויונקים קטנים. בצפון אפריקה דווח על אכילת ציפורים ובחצי האי ערב דווח על אכילת דגים בנאות המדבר. במקרה אחד (בארץ) דווח על זעמן דק שנתפס ובפיו עטלף!!!

רבייה מטיל ביצים. מעבר לכך אין בידינו שום אינפורמציה על רבייתו.