slideshow_content
search_pic
content

שחור ראש שלווני

שם עברי שחור ראש שלווני

שם מדעי Rhynchocalamus melanocephalus

שם אנגלי Palestine Kukri Snake

פרוש השם השם העברי בא לציין את הראש השחור שלו ואת היותו דומה לשלונים (למרות שאינו שייך לסוג שלון). השם המדעי מורכב מארבע מילים ביוונית: rhynchos – חוטם, kalamos – קנה נוצה שכותבים איתו, melania – שחור, cephalos – ראש. כלומר, בתרגום לעברית יהיה שמו המדעי: "נחש שחור ראש שחוטמו דמוי קנה-נוצה". השם האנגלי מציין משום מה את הפגיון המיוחד של חילי הגורקה הנפליים ששרתו בצבא בריטניה בכל המלחמות. זה היה פגיון גדול ומעוקל שידיתו הייתה ישרה ושחורה. יתכן וצורת הנחש המכורבל סביב עצמו הזכירה למישהו את הפגיון הזה – ומכך בא שמו.

תאור כללי נחש בינוני בגודלו שיכול להגיע עד 55 ס"מ (ומשקלו עד 20 גר'). צבע הגב חום צהבהב, או כתום או (לעיתים) אדמדם. הצד העליון של הראש, העורף והצוואר שחורים כצבע הזפת. העינים שחורות אף הן, ומסוות היטב כך שגם הטורפים של הנחש הזה והנטרפים שלו אינם מזהים את מיקום עיניו – מה שעוזר להסוואתו. מגיני השפה העליונה , השפה התחתונה ומגיני הגרון לבנים (אך לפעמים יש כתם שחור בצד הגחוני של השפה התחתונה). הגחון בהיר ובדרך כלל לבן. דומה לסוג שלוון במובנים מסוימים (בעיקר בהתנהגות), אך מבחינה מורפולוגית יש לו כמה תכונות שונות: מספר השינים קטן יותר מזה של השלונים, מגן החרטום גדול יותר וחודר בצורת יתד אל בין זוג מגיני הנחיריים. הזנב דק וארוך ומהווה כשישית מהאורך הכללי.

אזורי תפוצה בעולם תחום התפוצה שלו מוגבל לאזור שבין סוריה לסיני: האזור הים-תיכוני של ישראל, ירדן, סוריה, סיני ופטרה.

אזורי התפוצה בארץ נפוץ בעיקר באזור הים-תיכוני אך חודר גם למדבר להר הגבוה של הר הנגב ולמרכז הנגב.

בית הגידול שוכן קרקע המצוי בדרך כלל מתחת לאבנים או סלעים. באזור הים-תיכוני מופיע בעיקר בחריצים ונקיקים קטנים בדפנות תעלות ההשקיה של הפרדסים.

התנהגות אינו נושך ומתגונן בעיקר על ידי הפרשת ריח דוחה. פעיל יום ולילה גם יחד.

מזון ותזונה אין אינפורמציה בדוקה לגבי מזונו בטבע. בשבי ניזון מצרצרים וחרקים אחרים. בספרות נטען שהוא ניזון בעיקר מפרוקי רגליים.