slideshow_content
search_pic
content

תלום קשקשים מדבר

שם עברי תלום קשקשים מדבריתלם קשקשים

שם מדעי Malpolon moilensis

שם אנגלי False Kobra, Hooded Malpolon, Moila Snake

פרוש השם השם המדעי והשם האנגלי ניתנו לו על שם האתר בו נתפס לראשונה (אתר מוהילה בערב הסעודית).

תאור כללי נחש ארוך יחסית (בארץ נמצאו פרטים שאורכם הגיע עד מטר אחד כולל הזנב. בחצי האי ערב נמצאו פרטים באורך של עד 1.52 מ'!!. הזנב מהווה כחמישית מכלל הגוף). משקלו עד 80 גר'. בשני צידי העורף יש זוג כתמים שחורים וצבעו הכללי אפור צהבהב בהיר או חום בהיר. על הגב כתמים חומים קטנים ועגלגלים. הגחון בהיר וקשתית העין כתומה. הראש קטן והעיניים גדולות מאוד. האישונים עגולים ושחורים והעין כולה נמצאת בתוך שקע כך שנוצרת מעין "גבה" מעל כל עין. החרטום מחודד והמצח קמור.

אזורי תפוצה בעולם נחש מדברי מובהק של אזורים צחיחים בצפון אפריקה, חצי האי ערב, ירדן, סוריה, עירק, אירן וישראל.

אזורי התפוצה בארץ נמצא רק בנגב הדרומי ובדרום הערבה. בארץ הוא נחש נדיר.

בית הגידול שוכן קרקע באזורים צחיחים מאוד. באזורים הללו הוא נמצא במקומות העשירים בצומח באופן יחסי ולכן נמצא אותו בעיקר בוואדיות בהם זורמים מדי פעם יותר מים

התנהגות נמצא באותם בתי גידול כמו נחש החולות של חצי האי ערב וניזון מאותם פריטי מזון. כנראה שהתחרות ביניהם בנסיבות אלה נמנעת בגלל שמין זה מסוגל להתגבר על פריטי טרף גדולים יותר – בגלל היות תת-ארסי. בחצי האי ערב נמצא הרבה פעמים במחילות של חרדוני צב. אין הוא טורף אותם אלא חי עמם במחילות שלהם. 
כאשר מפחידים אותו הוא מציג דגם התנהגות המוכר מהקוברות: הוא מרים את פלג גופו הקדמי, וזוקפו באויר. בזמן זה הוא מותח את הצלעות באזור הצוואר וכך נמתח גם העור באזור זה וה"ראש" המדומה נראה גדול הרבה יותר מהראש האמיתי. הכתמים השחורים שבצידי הראש מתבלטים בזמן הזה ונראים כמו עינים גדולות (שוב כדי ל"בלבל" את האויב ואולי אף להתחזות לקוברה). זה הוא נחש תת-ארסי (שיני הארס נמצאות באחורי הפה) שבדרך כלל נשיכתו אינה מסוכנת לאדם בגלל שאין הוא מצליח לנשוך עם שיני הארס. במקרה שארס כן מוזרק לגופו של האדם, הוא עלול להיות מסוכן ובספרות מופיעים דווחים על פגיעות בנפש מנחש זה. 

מזון ותזונה לטאות, נחשים, מכרסמים, עופות קטנים.