slideshow_content
search_pic
content

מתנן שעיר

שם הצמח מתנן שעיר

משפחה מתנניים

תמונה

מתנן שעיר

שם לטיני Thymelea hirsuta

שם באנגלית Hairy thymelaea

שם בערבית מתנאן

מקור השם מקור השם "’מתנן" מהמילה "מותן" שבאה לציין, שמקליפת הצמח אפשר להכין חבלים לחגורות הנמצאות על המותניים. אפרים הראובני הציע לקרוא לצמח זה "יתרן", שכן החבלים שנעשו מקליפתו דמו ליתרים. יש כאלה הגוזרים את השם מהמילה הערבית "מתיין", שפירושה חזק: החבלים שעשו מקליפת הענפים של הצמח היו חזקים ביותר. השם המדעי של הסוג נגזר מהשם "תימוס", שהיה שמה של הקורנית. המתנן דומה לה בצורתו ולכן קראו לו בשם זה. שם המין פירושו בלטינית ”זית”, שכן פירותיו מזכירים זיתים קטנים. 

איזור תפוצה ים תיכוני, סהרו ערבי

פולקלור לפי המסורת נקשר שמשון הגיבור על­ידי הפלשתים ביתרים שנעשו ממתנן. 

ברפואה העממית תמצית של עלי הצמח, משמשת כתרופה נגד תולעי מעיים, לריפוי מחלות נשימה, מחלות עור וגזזת. 
אבקת הצמח יעילה נגד תולעים ולניקוי המעיים. 
זר של ענפי מתנן משמש את הבדווים לריפוי הצטננות של עיזים. במעין פולחן ריפוי: מכינים את הזר משבעה גדילים המחוזקים בשבעה קשרים, הכל מענפי המתנן וקליפתו, ומלווים את הפעולה בשיר שיש בו 7 שורות. כלומר, קדושת המספר 7 היא שמסייעת לעז. 

שימושים אחרים הצמח משמש לבדווים כמלכודת זבובים: שמים סוכר על הפרחים הקטנים ותולים ענף מסוכר כזה בתוך האוהל. במשך היום הזבובים נמשכים לפרחים המסוכרים, ובלילה עוטפים את הענף בעבייה וזורקים החוצה. הצמח עמיד כנגד הרעיה בגלל הסיבים החזקים בקליפתו וגם בשל החומרים הרעילים המצויים בו שהעז אינה נוגעת בהם. כיום מכינים מהקליפה נייר מיוחד לשימוש אמנותי.