slideshow_content
search_pic
content

נימון דק

שם עברי נימון דק

שם מדעי Leptotyphlops macrorhynchus

שם אנגלי Beaked Blind Snake, Worm Snake

פרוש השם השם האנגלי והשם העברי מציינים את היותו נחש קטן מאוד, ודק מאוד דמוי שלשול או תולעת (בעבר קראו לו בעברית "נחש שלשולי דק"). תרגום השם המדעי של הסוג הוא: "העדין חסר העין" (לפטוס = עדין, דק, טיפלוס = עיוור, אופס = עין). שם המין נקרא לכבודו של החוקר האמריקני J.C. Phillips שאסף את הפרט הראשון (המוכר למדע) בפטרה בשנת 1914.

תאור כללי נחש דק ביותר וקטן (הקטן ביותר מבין כל נחשי הארץ), צבעו ורוד שקוף והוא דומה מאוד לשלשול. האורך הממוצע הוא 25 ס"מ כאשר האורך המירבי שנמצא בארץ הוא 29 ס"מ. משקלו המירבי 2.5 גר' בלבד!. ראשו מעוגל והחרטום כפוף מעט. הפה קטן מאוד ונמצא בתחתית הפה. העינים קטנות מאוד וחבויות וצבען שחור. הזנב ארוך פי 4 – 5 מקוטרו ומחודד בקצה. בגלל שקיפות העור אפשר לראות בבירור את האיברים הפנימיים (הלב הפועם וכדומה).

אזורי תפוצה בעולם ירדן, סוריה, א"י, צפון אפריקה, סודן, אתיופיה, סומליה, סיני, דרום תורכיה ומזרחה עד הודו. .

אזורי התפוצה בארץ מצוי בנגב, מדבר יהודה, וכיכר ים-המלח. מצוי גם בבקעת הירדן ובגלבוע.. נקרא בעבר בטעות L.phillipsi.

בית הגידול חולות לחים או קרקעות קלות. מיטיב להתחפר בחול.

התנהגות לפעמים אפשר למצוא את הנימונים בקבוצות של עד 10 פרטים כאשר המשמעות של התנהגות זו איננה ברורה. יתכן וזו דרך לחסוך במים (על ידי שימוש חוזר בלחות הנפלטת מכל פרט). ההתגוננות: הציפוי הקשה והחלק של הקשקשים מונע הטפלות של חרקים למיניהם. בהיתפסו הוא פותח מיד בסדרה של התפתלויות עזות של הגוף החלקלק.

מזון ותזונה טרמיטים, זחלים וגלמים של נמלים ואולי גם של חרקים אחרים.

רבייה אין בארץ מידע מספיק. ידוע שבאביב נמצאו זכרים עם תאי זרע באשכיהם. לא ברור אם מין זה מטיל ביצים או שמא מתרבה בדרך אחרת.