slideshow_content
search_pic
content

סיתוונית הקליפות

סיתוונית הקליפות

משפחה שושניים

שם לטיני Colchicum tunicatum

שם באנגלית Medow saffron

שם בערבית קוטן, ברסבאס, זעפראן

מקור השם שם הסוג בעברית בא לציין את העובדה שכל המינים בסוג זה פורחים בסתיו. שם המין מציין שהפקעת עטופה בקליפות. מקור השם המדעי במקום קולכיס שעל חוף הים השחור, שם לפי האגדה שתלה מדאה את פרחי המוות היפים של הסתוונית. 

איזור תפוצה סהרו ערבי

פולקלור לפי האגדה היוונית מדאה רצחה את המלך קריאון ובתו על ידי שמלת חתונה ספוגה במיץ פקעת הסתוונית, ומשנגעו שניהם בשמלה מתו כמעט מיד. לפי דיוסקורידס זה היה הרעל שבאמצעותו סיימו את חייהם של העבדים. 

ברפואה העממית הסתוונית נמנית עם התרופות העתיקות ביותר שעדיין בשימוש: מהפקעת של מיני סתווניות מפיקים קולכיצין, שרעילותו גבוהה. בשימוש חיצוני החומר יעיל נגד דלקת פרקים הידועה בשם Gout. 
התרופה מוזכרת כבר בפפירוס אברס מהמאה ה15 לפסה"נ. השימוש בה נעשה על­ידי קשירת שרשרות של פקעות ושורשים על הידיים החולות. 
הרפואה העממית מייחסת גם לפקעת תכונות של הגברת כוח גברא, וזאת בשל הדמיון של צורת הפקעת לאשכים. 

הקונבנציונאלית
ברפואה
 בפקעת יש רעל חריף הידוע בשם קולכיצין. בחומר זה משתמשים לטיפול במחלות ראומטיות ובמחלות עורקים. החומר משמש גם במחקרים גנטיים ובחקלאות, שכן הוא מונע חלוקה שלמה של תאים. בהשפעת הקולכיצין נמנעת יצירת קרום בין שני תאים מתחלקים. התוצאה היא יצירת תא אחד בעל שתי מערכות כרומוזומים, כלומר תא דיפלואידי הופך לתא טטראפלואידי. בכך הפך הקולכיצין לחומר חשוב ביצירת צורות גנטיות חדשות גם בחקלאות וגם במחקר הגנטי. 
הקולכיצין משמש גם כתרופה למחלות ממאירות שונות בגלל יכולתו להפסיק את התחלקות התאים. הוא יעיל בעיקר נגד לאוקמיה. אכילת הפקעת הרעילה גורמת להופעת שלשול דמי, הפסקת פעולת הכליות ודיכוי של מרכז הנשימה.