slideshow_content
sade_pic
content

חנב"ז

חוג נוער חנב"ז

"רואה אותך, משוטט כאן, בנופים האגדיים האלה, תרמיל גדול על גבך, מהלך, מנתר, מזנק על כל גבעה, פוקח עיניים סקרניות מבעד למשקפיך, פוער פה לנוכח הנפרש תחת נקודת תצפית שזה עתה נכבשה ברגליך, ופולט חרישית: "איזה יופי... ממש יפה כאן"

מתוך מכתב של אייל וייל

 

החנב"ז, חוג הנוער של בית ספר שדה שדה-בוקר, מאפשר לבני ובנות נוער מכל רחבי הארץ להגיע כפעם בחודש אל מרחבי המדבר המגוונים, להכיר את השטח ברגליהם, לחוות רגעי טבע בקור ובחום, להתנתק משגרת היום יום.

בשנת 1979 הוקם החוג תחת הנהלתו של עמיר אידלמן, ומאז פועל בהובלת מדריכי בית ספר שדה לאורך השנים. לחוג מורשת ארוכה של חניכים, מדריכים, זכרונות ומסורות המלווים אותו עד היום.

 

 

חנב"ז1

מילותיו של אידלמן על תקומתו של החוג באירוע 40 שנה לחנב"ז:

"ערב טוב.

הייתה זו מירב חופי שנכנסה למשרד עם החיוך המבוייש שלה ואמרה: "למה לעין גדי יש חוג נוער ולנו אין". והנה אחרי כמה שבועות גם לנו, לבית ספר שדה שדה בוקר, היה חוג נוער. אחד הטיולים הראשונים של החוג היה למכתש רמון. הדרכנו מירב ואני. לעת ערב עלינו להר גבס לתצפית-שקיעה על החתך העליון של היורא, העמק האדום, הדייקים והמעלות שעולים אל גדותיו של המכתש. את הטיול קינחנו בטיול לילי בעלטה.

באותם ימים התנהל בשדה בוקר קורס המדריכים של בתי הספר הדרומיים. את הקורס ריכזנו יעל כץ ואני. בין משתתפי הקורס היו כמה דמויות בולטות וביניהם גיגי מעין גדי ויגאל גרנות. יגאל שחקן רכש שהגיע מהצפון. רק אחרי טיול לעריף א-נקא, חרץ את האמירה שהר מירון אכן המקום היפה בעולם אבל אין מקום יפה כמו הנגב.

אבירמה ביקשה לקבל לידה את החוג שהייה אחרי תקופת רגיעה מסויימת. נדב וינטרוב הצטרף להדרכות וכך קם חוג הנוער המהולל חוג נוער ביולוגי-זאולוגי לתפארה. כיום זה אולי החוג הוותיק ביותר מכל חוגי הנוער שקמו בבתי ספר שדה.

יישר כח לחניכים ולמדריכים מאז ועד היום

עמיר"

12345

 

כחלק ממסורת ארוכת שנים החוג לוקח עמו לכל טיול את יומן החנב"ז- המחברת הנודדת בה נכתב כל אשר על לב החוג. מחשבות של שמירת אמצע הלילה בשום-מקום, סיפורי דרך וסיכומי טיולים למיניהם, חוויות, ציורים, שירים וסיפורים, ועוד.

 

"זה עתה חזרתי לחדרי, ומה רואות עיניי על המדף? את יומן החוג שבעוונותיי הרבים שכחתי להביא לטיול. אז ככה, מהר, לפני מקלחת, רק רציתי לכתוב שהיה טיול. כדי שאח"כ אף אחד לא יוכל להכחיש.. או להתעלם או לשנות את פני ההיסטוריה!

בקיצור- היה טיול, והוא היה בהרי אילת והיו בו הרבה מאוד צבעים, והיו חרדוני סיני והיתה סוכה, ואפילו ארבעה מינים, והיה ירח אחד מאוד מלא, והיתה אבן חול והיה גרניט, והיה גבול מאוד קרוב, וזה קצת קשה לתפוס, והיה מרק כל ערב, וגם רוטב פטריות עם חלב.

והיו בוטנים (טוב, זה ברור), וחלילים (גם זה ברור..), והיו גשרון ורחם, ואמיר ושחורת, ויהושפט ורחבעם ויואש ואפילו חנל"ה הגיעה, והיו הרבה שבילים מסומנים ומשעי, וצמתים ורמזורים באילת, והיה ים והיה חם, ולמשקפות נכנסו מים מלוחים, וכמעט נחנקנו, וכל יום העירו אותנו ב-4:00 בבוקר, ולא נתנו לישון במנוחת צהריים – אז למה בכלל באנו???"

-שרון, 1988

 

"השעה 2:30. סוף השמירה. מה נותר להגיד אחרי שכל מה שיכול להיכתב על השמירות חקוק בדפים אלה וביומנים הקודמים? אבל כמעט תמיד אפשר למצוא משהו לומר? רגשות, חששות ותקווה מסויימת לעתיד. שעה שכזאת, שכותבים עליה רק בסיפורים ובשירים, יפה שכזו, שלא זוכים לפגוש בה, רק לעיתים רחוקות. שעה שבה העולם ישן, שעה קסומה של מסתורין ואפלה. בלב המדבר השומם, כביכול, שפתאום מתעוררים לחיים שלל יצורים זוהרי עין. שני נוודים, חובקים מדורה בחושך, בקור. שניות לפני אקורד הסיום, מארש הניצחון, היום האחרון בשעה שכזו, נדמה שהעתיד יכול לטמון רק טוב שקט ושלווה. אז אסיים בנימה של ציפיה לבוקר הבא".

-עומר, 2006

 

"פתאום, אחרי ארוחת ערב, כשכולנו היינו עסוקים בחלוקת מזכרות ורותם הקריאה את מכתב הפרידה שלה, הבנתי מה זה אומר להיות 'בוגרת חנב"ז'. הבנתי שזכיתי להכיר אנשים מדהימים, להיות חלק ממשפחה אמיתית, שמכבדת ואוהבת את הארץ ולא מהססת להגיע גם אל החורים הכי נידחים ולא מוכרים. לשרוד את הקור (4- מעלות) ואת השרב ולהינות מכל רגע ותמיד באווירה טובה ובחיוך גדול! הבנתי שכל טיול שלא הגעתי אליו זהו הפסד עצום ופיספוס גדול דווקא עכשיו כשמגיעים לרגע שבו מסיימים וכל אחד הולך לדרכו. אני בטוחה שעוד נמשיך להפגש, ועד אז- תשמרו בשבילינו על החוג ותעשו חיים. אוהבת את כולכם"

-טליה, 2008

 

"מישהו אמר לי פעם שמורה חיילת בחנב"ז היא כמו 'בוצין סיני', בשנה הראשונה חוששת ולומדת, בשנה השניה פורחת ומשגשגת, ובשנה השלישית- כבר לא שורדת".

-עדי, מורה חיילת בחנב"ז 2015-17

 

מעוניינ/ת להצטרף?

החוג הוא לנוער בשכבות ט'-י"ב מכל הארץ, ופועל במתכונת של טיול סופ"ש פעם בחודש. בחופשת סוכות, חנוכה ופסח נעשים טיולים של מספר ימים המאפשרים הגעה למקומות נידחים ורחוקים יותר. בחופש הגדול מתרחשת פעילות הקיץ- פעילות של כשבוע הכולל התנדבות/עבודה במרחב (לדוג' חקלאות, חפירות ארכיאולוגיות ושיפוץ אתרים, נקיון השטח, סיוע בחוות וכו'), ובנוסף טיול המותאם למזג האוויר.

ליצירת קשר:

טל: 08-6532016

hanbazsb@gmail.com

כעגכ