slideshow_content
sade_pic
content

חוג נוער חנל"ה

חנלה לוגו

חוג נוער חנל"ה 

 

שיר האומץ / רודיארד קיפלינג

אם תחשוב כי תיפול, כבר נפלת,

אם תחיה בלי היסוס וניצלת.

אם תרצה לנצח אך תאמר לא אוכל,

הן ברור שבחרת בקל שבקל.

אם תאמר כי תאבד, הן תאבד בוודאי,

כי כל איש בעולם התוסס והחי

הרוצה להגיע לתרועת ניצחון

לא יגיע אליה בלי תרועת הרצון.

זהו חוק עולמים לנמשל ולמושל

ופשוט הוא החוק ואיתן מברזל:

החלט כי תוכל – רצונך אז מושל,

עליך יגן, חוק איתן מברזל.

מלחמות החיים לא תמיד מבקשות,

את האיש החזק וכתפיו הנוקשות.

אם יתמיד, אז תמיד ינצח בכול,

רק אותו האדם החושב כי יכול.

 

נעים להכיר

חנל״ה - חוג נוער להכרת הנגב

חנל״ה - חוג נוער של בית ספר שדה, שדה- בוקר הינו חוג נוער המורכב מחניכים וחניכות בשכבות ח'-ט' מכל קצוות הארץ. 

חוג נוער זה בנוי על מפגש של פעם בחודש בסופי-שבוע בו יוצאים לטיול למשך יומיים בסביבת הנגב. בחופשי החגים ניתנת לנו האפשרות והטיולים מתארכים לשלושה עד ארבעה ימים. 

לטיולים, שהינם למיטיבי לכת בלבד, יוצאים עם כל הציוד על הגב; ציוד אישי וקבוצתי, אוכל, מים ועד סיר לבישול קשור לתיק. הטיולים הינם ארוכים 12-18 ק״מ ביום וכוללים ניווטים, היכרות בלתי אמצעית עם השטח, הדרכות וגיבוש קבוצה.

טיול 1 

לילדי כיתה ח' ו-ט׳ פעמים רבות חוג זה הוא ההזדמנות הראשונה להתנסות בלינה בשטח, נסיעה לבד בתחבורה-ציבורית, זמן ממושך הרחק מההורים והיכרות עם ילדים אחרים מכל הארץ. 

החוג מהווה גם הזדמנות לחניכים להגיע למקומות בנגב שכנראה ולא היו מגיעים עם המשפחה או דרך מוסד חינוכי אחר. הטיולים מתואמים עם מוקד הטיולים של החברה להגנת הטבע וכוללים הליכה בשטחי אש (בתיאום), מחוץ לסימוני שבילים (בתיאום), וגם במקומות פחות מוכרים ובכך אנו משתדלים לספק לחניכי החוג היכרות מעמיקה עם הנגב לכל גווניו.  

ההרשמה מתבצעת עבור כל טיול בנפרד במועד שקרוב לזמן היציאה, אך גרעין של חניכים אשר באים לכל טיול נשמר. קבוצה מתחלפת יחד עם גרעין מלוכד מאפשרת היכרות רחבה עם הרבה ילדים ממקומות שונים, גיבוש קבוצה מובילה, וגם חברות לעתיד. 

מדריכי החוג הינם מורה חיילת ומדריך/ה בוגר/ת של בית-ספר שדה שדה-בוקר בעלי תעודת תו תקן, אשר מוכשרים להובלת וניהול קבוצות בשטח, ומחנכים מהנשמה. 

אחת לשנתיים לערך המדריכים מתחלפים לאחר מספר טיולים בהם חופפים את המדריכים החדשים. 

חוגי הנוער (חנל"ה וחנב"ז) הם הלב של הבית-ספר שדה ולכן גם בשנות קורונה יוצאים הטיולים כל עוד הדבר מתאפשר (בהתאם להנחיות). 

החוג פועל ללא מטרות רווח ולכן העלויות משתנות בכל טיול לפי אורך ואופי הטיול. 

חניכים שסיימו את כיתה ט' בחנל״ה מוזמנים להמשיך לחנב״ז - חוג הנוער הבוגר (ט-יב) של בית-ספר שדה שדה-בוקר. בדרך זו מגיעים לחנב"ז יותר מוכנים ועם מספר חברים. 

טיול פסח

היסטוריית החוג:

רק עשר שנים לאחר הקמת בית-ספר שדה שדה-בוקר, בסוף שנות ה-70, נפתח חוג נוער מטייל בשם חנב"ז (חוג נוער בוטני-זואולוגי)אשר זכה להילה כבר בפתיחתו. חוגים אלו היו מיועדים לתלמידי תיכון והתנהלו במתכונת של טיולים פעם בחודש במרחבי הנגב. בשנת 1987 ההרשמה לחנב"ז עלתה על גדותיה ולדפנה ארבל וניר פפא"י (מורה חיילת ומדריך בוגר) לא היתה ״ברירה״ אלא לפתוח עוד קבוצה שנקראה "חנל"ה" לאותם הגילאים. כהרגלו של חוג נוער, יש עליות וירידות בכמות הנרשמים ולאחר מספר שנים הצטמצמו שני החוגים לחנבז"לה. מפה לשם ה-לה נשמט מהשם ונשאר רק החנב"ז.
במקביל לכל אלו, פעל חוג נוער אחר בשם חנש"ם - חוג נוער שומר מסורת. כשמו הוא, הביס"ש הציע לחניכים אשר שומרים מסורת להצטרף לטיולים במתכונת קצת שונה, יציאה ביום חמישי, מטיילים עד כניסת שבת, מקבלים ומעבירים ביחד את השבת בשטח ובמוצאי שבת מסיימים את הטיול. עקב חוסר היענות בשנים האחרונות, החוג נאלץ להיסגר בשנת 2017, דבר שיצר הזדמנות לפתיחת חוג חדש - "חוג ח'" מעין חוג לצעירים המהווה גם הכנה לחב"ז. שנתו הראשונה של החוג הייתה מוצלחת ביותר והתגבשה קבוצה שרצתה להישאר בחוג,  וכך נוצר חוג נוער לשכבות ח'-ט'. נעמה שניר ואיתי לובל (מקימי החוג) חשבו וחשבו ובסוף החליטו לאמץ את שם החוג מפעם ולהחזיר את כבודו של חנל״ה.
וכך נולד לו חוג חדש- חנל"ה 

העץ

חניכים מספרים…

בתור אחת מהחוג אני יכולה לספר שמהרגע שהטיול נגמר ישר מחכים להבא אחריו אי אפשר לתאר במילים את הרגע שכל אחד עולה על האוטובוס שלו, שהטיול נגמר, נפרדים ונפגשים רק בעוד חודש. בטיול הראשון הגעתי, ראיתי מולי 20 ילדים חדשים, התישבתי ליד חבורת ילדים וישר התחילה שיחה. גיל, מאיפה בארץ, תחביבים. עד הערב ידענו הכל אחד על השניה! בסוף הטיול נפרדנו בדמעות בידיעה שנפגש עוד חודש אבל אז הגיע סגר...

מפה לשם במשך חצי שנה הצלחתי לשמור על קשר יום יומי עם החברים! באחד הטיולים הבאתי חברה מהבית היא ממש פחדה כי כולם כבר מכירים אחד את השני, הבטחתי לה שעד סוף הטיול כולם יהיו החברים הכי טובים שלה. היא לא האמינה לי, אבל כמה ימים אחרי הטיול היא באה אלי ואמרה לי: אני כל כך מתגעגעת אליהם. מתי הטיול הבא?

--- אופק שפירא ----

 

אני מרגישה שהחנל"ה נתן לי המון, זה נתן לי מענה לדברים שחיפשתי ומצאתי בחוג: להכיר עוד אנשים, לטייל יותר, להכיר יותר מקומות בארץ ועוד… מטיול לטיול כולם מתגבשים יותר ויותר ונוצרת קבוצה, יחד עם זאת גם מי שמצטרף אחרי כמה טיולים לא מרגיש "החדש" כמו שאפשר להרגיש בהמון מקומות אחרים, הקבוצה מקבלת אחת את השני, כל אחד ואיך שהוא. מטיול לטיול המסלול משתנה וכך גם קושי הטיול. אבל גם כשקשה כולם נהנים. אני יכולה להגיד בלב שלם שיש אווירה הכי טובה שיכולה להיות, אין הרגשת תחרות מי הולך מהר יותר ומי לאט יותר - אין ביקורתיות. בטיולים אני מרגישה הכי בנוח שיש והכי אני שיש. בנוסף אני מרגישה שזה מאוד פיתח אותי ואת האישויות שלי ואני בטוחה שזה פיתח את כולנו בדרכים שונות אצל כל אחד. כל סוף טיול אני מתבאסת שנגמר וישר מחכה לטיול הבא - זה כיף שיש עוד משהו שמוציא אותך מהשיגרה ליומיים, זה לבוא לטיול ולהתאוורר ולנשום ולשכוח מהמבחן שיש לי שבוע הבא ומהשיעורי בית שלא עשיתי ואני צריכה להשלים.
---- דר שרעבי -----

 

"גליל - מה חנל"ה בשבילך?"

  • חנל"ה  עבורי זה טבע וחברים טובים  מכל הארץ מהאזור הכי דרומי עד הצפוני . 
  • חנל"ה בשבילי זה קבוצה חמימה ונעימה שעוטפת אותך בשק"ש כשקר לך בטיול. 
  • בחנלה אתה לא חושב על הבית, אתה שוכח מכל הבעיות ומכל הדברים השליליים ואתה מתמלא בשמחת חיים של חנל"ה.
  •  כשאומרים לי את באה לטיול? אני לא חושבת פעמיים אני מוכנה לעשות הכל בשביל להיות שם.
  • כל טיול בחנל"ה  זו חוויה שונה מפגשים עם  חברים חדשים ,נופים מדהימים, צמחים וחיות שונות  גם המסלולים שונים עולים על הרים וגבהות מטיילים בנחלים וקניונים 

---- גליל אלנתן ----

טיול מרץ

מעוניינ/ת להצטרף?

החוג מותאם לנוער בשכבות ח׳-ט׳ מכל קצוות  הארץ, ופועל במתכונת של טיול סופ"ש פעם בחודש. בחופשת סוכות, חנוכה ופסח נעשים טיולים של 3-4 ימים המאפשרים הגעה למקומות נידחים ורחוקים יותר. בחופשת הקיץ מתקיימת פעילות התנדבותית תורמת קהילה -  פעילות של 3-5 ימים הכולל התנדבות/עבודה במרחב (לדוג' חקלאות, חפירות ארכיאולוגיות ושיפוץ אתרים, נקיון השטח, סיוע בחוות וכו'), ובנוסף טיול המותאם למזג האוויר.

 

מדריכי החוג:

2018-2019: נעמה שניר ואיתי לובל

2020-2021: קרן סבן נעמה שניר

2021-2022: אהוד לבנר ועתר שושני

 

ליצירת קשר:

בית ספר שדה שדה-בוקר: 08-6532016

מייל: hugnoarsdeboker@gmail.com